mei 2023

Klantbeleving DEDDO ontvangt hoge score!

Amir | team DEDDO

Waarom dit onderzoek?

Bij de voorbereiding op de lancering van DEDDO hebben we de hulp ingeschakeld van Bram van Deudekom, een student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. We wilden graag weten hoe gebruikers DEDDO ervaren. Tussen september 2022 en januari 2023 heeft Bram veel mensen geïnterviewd en waardevolle informatie verzameld.

Het doel van het onderzoek was om antwoord te krijgen op de volgende vraag: "Welke factoren beïnvloeden de potentiële gebruikers van DEDDO om de applicatie te gaan gebruiken en te blijven gebruiken?"

Inzicht in de doelgroep

De meeste bouwers zijn ontzettend lang bezig met hun administratie, vooral het calculeren en offertes maken slurpt veel tijd op. Bijna alle deelnemers van het onderzoek werken nog met Excellijstjes of zelfs met Word-documenten. Sommigen gebruiken een ander programma. Maar iedereen heeft behoefte aan een tool die het makkelijker en sneller maakt. Het is wel belangrijk dat zo’n oplossing op hun pad komt, want zelf zoeken naar een nieuw programma blijkt nogal een gedoe te zijn.

Bram’s interviews hebben duidelijk gemaakt wat bouwers nou écht belangrijk vinden aan een administratietool. Simpel, herkenbaar en nauwkeurig staan bovenaan hun verlanglijstje. Ze zitten niet te wachten op een programma met allerlei toeters en bellen of een regenboog aan kleuren. Persoonlijk contact op kunnen nemen vinden ze ook fijn, omdat dit een vertrouwd gevoel geeft.

Eerste indruk van DEDDO

De deelnemers van het onderzoek kregen eerst een korte demo van DEDDO waarna Bram een interview afnam. Ze waren direct onder de indruk, omdat ze meteen zagen dat deze tool ze veel tijd en gedoe bespaart. Zeker in vergelijking met hoe ze het eerst deden. Ook waren ze blij met de begeleiding en het persoonlijke contact, hierdoor kregen ze nog meer vertrouwen in DEDDO. De deelnemers verwachten dan ook veel plezier en vooral gemak uit DEDDO te gaan halen.

Sommige gebruikers vonden het jammer dat er nog geen koppeling met een boekhoudpakket was. Echter is het team continu bezig met de verdere ontwikkeling van DEDDO en staat het toevoegen van deze koppeling op de planning.

''Ik zou het nu wel erg vervelend vinden als ik DEDDO zou moeten missen. Ik denk dat het voor mij, maar ook voor de doelgroep, de zzp’er en de kleine bouwbedrijven, echt een topprogramma is.”''

Klaas Roggeveen

Hoe ervaren bouwers DEDDO?

Tijdens het onderzoek heeft Bram ook gesprekken gehad met bouwers die al veel gebruik maken van DEDDO. Uit die gesprekken blijkt dat ze de tool heel efficiënt en gebruiksvriendelijk vinden en daardoor calculeren en offertes maken niet langer uitstellen. Ze besparen veel tijd én moeite, waardoor ze tijd overhouden voor hun passie: BOUWEN. Bovendien waarderen ze de persoonlijke ondersteuning en merken ze dat het makkelijk is om in te stappen. Het is duidelijk dat de intensieve gebruikers stuk voor stuk niet meer zonder DEDDO willen werken.

Sommige gebruikers hebben ook opgemerkt dat DEDDO actief luistert naar de feedback die ze geven sinds ze de tool gebruiken. Omdat DEDDO elke dag wordt doorontwikkeld, zien de intensieve gebruikers DEDDO als een flexibele tool die alleen maar completer zal worden. DEDDO is tenslotte ontwikkeld door bouwers voor bouwers.

Conclusie van het onderzoek

Het onderzoek heeft mooie inzichten opgeleverd. Zo hebben we gezien dat de eenvoud en snelheid van DEDDO ervoor zorgen dat de tool als gebruiksvriendelijk en tijdbesparend wordt ervaren. Ook persoonlijk contact en begeleiding blijken heel waardevol te zijn voor onze doelgroep. Bram zijn onderzoek heeft daarnaast laten zien dat het voor bouwers belangrijk is dat de drempel om in te stappen zo laag mogelijk moet zijn. Dat is ook de reden waarom je DEDDO 30 dagen lang gratis kunt uitproberen. Gewoon om eens zelf te ontdekken wat DEDDO kan betekenen voor jou als zzp’er of aannemer.

Uiteindelijk was één van de belangrijkste conclusies van het onderzoek toch wel dat DEDDO klaar was om de markt te betreden. Maurice Wierckx, Product Eigenaar bij DEDDO, zegt dan ook: “Bram heeft ons laten zien dat de tool over de juiste functionaliteiten beschikt en we voldoen aan de verwachtingen van de doelgroep. Onze missie is dat onze doelgroep tijd overhoudt voor hun passie, je moet bouwers laten bouwen. Het onderzoek is voor ons dus heel fijn geweest. En met name om te bepalen of we al klaar waren voor de lancering van DEDDO. Dat is ook de reden waarom we in februari live zijn gegaan tijdens de bouwbeurs.”

×